Perbincangan mengenai arowana dan sistem pawah kolam arowana
 
HomeCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Masalah Gill Curl-Punca dan kaedah rawatan

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
zaltaiho



Posts : 53
Join date : 30/01/2013
Location : Kuala Ketil Kedah

PostSubject: Masalah Gill Curl-Punca dan kaedah rawatan   Sat Mar 01, 2014 7:16 pm

Nak mintak pendapat kawan-kawan atau ada sapa yang pernah kena masalah ni. Aro aku mcm dh kena gill curl. Mcm mana nak rawat dan puncanya.Terima kasih.
Back to top Go down
View user profile
azizklg



Posts : 410
Join date : 30/10/2013
Age : 31
Location : Kluang

PostSubject: Re: Masalah Gill Curl-Punca dan kaedah rawatan   Sat Mar 01, 2014 10:14 pm

gill curl biase kne kt aro dewasa..sbb tank kecik..water movement kurang dlm air..kualiti air yg xbaik..pape pon..letak pic la...ley gak tgk2 smbil cuci mata
Back to top Go down
View user profile
mr.gabanz

avatar

Posts : 141
Join date : 22/03/2012
Location : KL & Seri Kembangan

PostSubject: Re: Masalah Gill Curl-Punca dan kaedah rawatan   Sun Mar 02, 2014 7:11 am

azizklg wrote:
gill curl biase kne kt aro dewasa..sbb tank kecik..water movement kurang dlm air..kualiti air yg xbaik..pape pon..letak pic la...ley gak tgk2 smbil cuci mata

nope..aro kecik ke besar..boleh je kene gill curl..
punca..temperature yang berlainan masa WC...kurang oksigen..akua sempit..dah mcm2 lgi...
Back to top Go down
View user profile
azizklg



Posts : 410
Join date : 30/10/2013
Age : 31
Location : Kluang

PostSubject: Re: Masalah Gill Curl-Punca dan kaedah rawatan   Sun Mar 02, 2014 7:58 am

huhu..btul xkire kecik atau besa ley kne..tp slalu kne time besa..sbb ikan dah outgrow akua tu..klau ikan kecik pon da kne..xtau la nak kte pe..huhu..msti ade smting wrong kat basic jg ikan..
Back to top Go down
View user profile
zaltaiho



Posts : 53
Join date : 30/01/2013
Location : Kuala Ketil Kedah

PostSubject: Re: Masalah Gill Curl-Punca dan kaedah rawatan   Sun Mar 02, 2014 8:10 am

Tu la rasanya pasal aqua kecik sangat kot.Ikan dh dekat 9 inci duk tank 2 kaki ja.tp mlm ni dh transfer masuk tank 4 kaki. Ikan aku ni nampak mcm tak serius sangat gill curll ni.Kes mcm ni ada peluang dia nak recover blk ka?  tq to bro aziz and mr gabanz. Neutral 
Back to top Go down
View user profile
azizklg



Posts : 410
Join date : 30/10/2013
Age : 31
Location : Kluang

PostSubject: Re: Masalah Gill Curl-Punca dan kaedah rawatan   Sun Mar 02, 2014 9:45 am

ade tu mmg ade..mulakan ngn letak garam..letak dlm 200 gram dlu..letak powet head atau wavemaker 2 - 3 inch dr permukaan..wc 20% 2-3 hari sekali..stiap wc topup garam 40gram..klau xbaik gak..last resort op
Back to top Go down
View user profile
zaltaiho



Posts : 53
Join date : 30/01/2013
Location : Kuala Ketil Kedah

PostSubject: Re: Masalah Gill Curl-Punca dan kaedah rawatan   Sun Mar 02, 2014 5:58 pm

azizklg wrote:
ade tu mmg ade..mulakan ngn letak garam..letak dlm 200 gram dlu..letak powet head atau wavemaker 2 - 3 inch dr permukaan..wc 20% 2-3 hari sekali..stiap wc topup garam 40gram..klau xbaik gak..last resort op

Ok bro aziz tq.
Back to top Go down
View user profile
^MoloT0V*Lan^

avatar

Posts : 2190
Join date : 16/08/2013
Age : 74
Location : BINTULU, SARAWAK

PostSubject: Re: Masalah Gill Curl-Punca dan kaedah rawatan   Mon Mar 03, 2014 9:40 am

scratch ermmmm... curled gill ni aku biasa nampak kat kedai akua... sbb yg aku rasa berkemungkinan, mmg sbb akua kecik...
sebab kedai akua letak aro lam akua yg kecik untuk jimat ruang...

curled gill ni simptom pada penutup insang arowana yg menyebabkan ia terlipat ke luar...

penyebab :-

1)akua kecik.
2)kurang oksigen dalam air.
3)makanan reput yg menyebabkan kualiti air menurun.
4)perubahan suhu yg mendadak, samada terlampau sejuk atau terlampau panas secara tiba2.

simptom :-
penutup insang tidak bergerak dengan kerap, tetapi arowana akan bernafas dengan cepat dan abnormal.
penutup insang akan melekuk, dan pada bahagian sisi penutup insang akan terlipat keluar.
arowana akan kerap mengambil udara di permukaan air disebabkan keupayaan insang untuk menapis oksigen semakin kurang, dan akan hilang selera makan.
ini menunjukkan insang sudah mengalami kerosakan atau mengalami jangkitan bakteria, dan boleh menyebabkan kematian arowana.

cara2 mengubati :-
1) sebaik sahaja mendapati arowana anda tidak bernafas secara normal, WC dengan segera, WC 20% air dalam masa 2-3 hari.
gunakan pam angin, dan tambah bubble stone untuk tambahkan oksigen didalam air. filter media juga hendaklah diganti.
2) jika mendapati penutup insang melekuk, tetapi belum mengeras, arus air perlu diperkuatkan selain cara yg pertama diatas.
3) cara terakhir ialah melalui pembedahan, apabila penutup insang, sudah melekuk dan mengeras, satu2 nya cara yg tinggal ialah memotong bahagian penutup insang yg melekuk. selapas pembedahan dilakukan, tutup pencahayaan dan biarkan arowana dalam keadaan tenang, jgn diberi makan jika arowana tiada selera.

kongsi apa yg pernah dibaca study , hehe  Very Happy   

Back to top Go down
View user profile
zaltaiho



Posts : 53
Join date : 30/01/2013
Location : Kuala Ketil Kedah

PostSubject: Re: Masalah Gill Curl-Punca dan kaedah rawatan   Mon Mar 03, 2014 9:18 pm

^MoloT0V*Lan^ wrote:
scratch ermmmm... curled gill ni aku biasa nampak kat kedai akua... sbb yg aku rasa berkemungkinan, mmg sbb akua kecik...
sebab kedai akua letak aro lam akua yg kecik untuk jimat ruang...

curled gill ni simptom pada penutup insang arowana yg menyebabkan ia terlipat ke luar...

penyebab :-

1)akua kecik.
2)kurang oksigen dalam air.
3)makanan reput yg menyebabkan kualiti air menurun.
4)perubahan suhu yg mendadak, samada terlampau sejuk atau terlampau panas secara tiba2.

simptom :-
penutup insang tidak bergerak dengan kerap, tetapi arowana akan bernafas dengan cepat dan abnormal.
penutup insang akan melekuk, dan pada bahagian sisi penutup insang akan terlipat keluar.
arowana akan kerap mengambil udara di permukaan air disebabkan keupayaan insang untuk menapis oksigen semakin kurang, dan akan hilang selera makan.
ini menunjukkan insang sudah mengalami kerosakan atau mengalami jangkitan bakteria, dan boleh menyebabkan kematian arowana.

cara2 mengubati :-
1) sebaik sahaja mendapati arowana anda tidak bernafas secara normal, WC dengan segera, WC 20% air dalam masa 2-3 hari.
   gunakan pam angin, dan tambah bubble stone untuk tambahkan oksigen didalam air. filter media juga hendaklah diganti.
2) jika mendapati penutup insang melekuk, tetapi belum mengeras, arus air perlu diperkuatkan selain cara yg pertama diatas.
3) cara terakhir ialah melalui pembedahan, apabila penutup insang, sudah melekuk dan mengeras, satu2 nya cara yg tinggal ialah memotong  bahagian penutup insang yg melekuk. selapas pembedahan dilakukan, tutup pencahayaan dan biarkan arowana dalam keadaan tenang, jgn diberi makan jika arowana tiada selera.

kongsi apa yg pernah dibaca study, hehe  Very Happy   

Ok Lan tq.Jelas dan terang Very Happy Very Happy Very Happy 
Back to top Go down
View user profile
^MoloT0V*Lan^

avatar

Posts : 2190
Join date : 16/08/2013
Age : 74
Location : BINTULU, SARAWAK

PostSubject: Re: Masalah Gill Curl-Punca dan kaedah rawatan   Tue Mar 04, 2014 6:28 am

Very Happy sama2... harap2 aro bro cepat sembuh..
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Masalah Gill Curl-Punca dan kaedah rawatan   

Back to top Go down
 
Masalah Gill Curl-Punca dan kaedah rawatan
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Arowana Shopzone :: Perbincangan mengenai ikan arowana :: Bincang atau kongsi pengetahuan anda mengenai cara penjagaan ikan arowana-
Jump to: