Perbincangan mengenai arowana dan sistem pawah kolam arowana
 
HomeCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Sump tank guide

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
fer5437



Posts : 53
Join date : 26/08/2013

PostSubject: Sump tank guide   Wed Sep 18, 2013 10:30 pm

Nak minta pendapat otai macam mana nak setup sump tank?

Sekarang I ada 3 feet with cabinet aquarium. Boleh tambah sump tank? Berapa cost?
Back to top Go down
View user profile
kurt2812



Posts : 132
Join date : 25/07/2013

PostSubject: Re: Sump tank guide   Sun Sep 22, 2013 10:44 am

saya nak tanya 3ft tu saiz sump tank atau saiz aqua?
klo saiz aqua 3 ft, sump x perlu crowded sgt pon x pa. sbb tank kecik
saya cuma kongsi ape yg saya baca n kongsikan semula
biasa sump tank akan ada 3 partition
1st partition tu utk mechanical or biological filtration
cth letak dlm 1st partition
hard filterwool selapis
medium filterwool selapis
small filterwool selapis
bioring (jgn banyak plak, beli yg mahal skit pon ok mcm ehiem pon ada)
klo bleh jumpe, carik la biohomme
tu mmg terbaik punya

partition kedua
letak la utk biological filter,
cthnye mcm aquaclay, bioball, ehiem substrat

partition ke 3 tu utk letak pump, klo ada ruang lebih lg letak la chemical filtration cth mcm active carbon ke, liverock ke, zeolite ke.
Back to top Go down
View user profile
fer5437



Posts : 53
Join date : 26/08/2013

PostSubject: Re: Sump tank guide   Wed Sep 25, 2013 3:56 am

ok tq for the advise
Back to top Go down
View user profile
Hafez



Posts : 14
Join date : 21/04/2013

PostSubject: Re: Sump tank guide   Wed Sep 25, 2013 5:43 am

Thanks..tambah lg ilmu saya..ingat nak pkai sump jugak..tapi xpandai..takut banjir pulak rumah
Back to top Go down
View user profile
kurt2812



Posts : 132
Join date : 25/07/2013

PostSubject: Re: Sump tank guide   Wed Sep 25, 2013 8:46 pm

Hafez wrote:
Thanks..tambah lg ilmu saya..ingat nak pkai sump jugak..tapi xpandai..takut banjir pulak rumah
jenis sump yg saya pakai, x pernah banjir dan mustahil akan banjir melainkan aquarium saya hancur kena ketuk. klo xda air dr tank atas yg turun, x kan ada air utk di pam, klo xda air utk dipam ke tank atas, xkan ada air utk overflow ke sump tank bawah.
kalau blackout pon air x kan overflow ke sump tank bawah.
yg saya pelik skrg ni air mmg akan berkurang setiap 4-5 hari. setiap 4 hari kena topup air dalam 1 jug sbb air susut kat sump tank.
Back to top Go down
View user profile
ikan_akeem



Posts : 867
Join date : 28/09/2010

PostSubject: Re: Sump tank guide   Thu Sep 26, 2013 12:53 am

kurt2812 wrote:
Hafez wrote:
Thanks..tambah lg ilmu saya..ingat nak pkai sump jugak..tapi xpandai..takut banjir pulak rumah
jenis sump yg saya pakai, x pernah banjir dan mustahil akan banjir melainkan aquarium saya hancur kena ketuk. klo xda air dr tank atas yg turun, x kan ada air utk di pam, klo xda air utk dipam ke tank atas, xkan ada air utk overflow ke sump tank bawah.
kalau blackout pon air x kan overflow ke sump tank bawah.
yg saya pelik skrg ni air mmg akan berkurang setiap 4-5 hari. setiap 4 hari kena topup air dalam 1 jug sbb air susut kat sump tank.
niormal la tu bang..evaporation..it happens in any temperature
Back to top Go down
View user profile
kurt2812



Posts : 132
Join date : 25/07/2013

PostSubject: Re: Sump tank guide   Sun Sep 29, 2013 6:48 am

oh kire air tu disejat la kan? fizik saya fail la. Very Happy 
Back to top Go down
View user profile
yusrymaniac



Posts : 10
Join date : 31/05/2013
Location : Seremban

PostSubject: Re: Sump tank guide   Sun Sep 29, 2013 12:43 pm

Assalam sump tank saya ade masaalah sket ade cacing warna merah kat filter wool..last week saya kasi cuci semua..after 1 week ade lg..pening ni..bahaya ke cacing tu..ade ke cara nak nyahkan cacing tu trus..pls advise tq..
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Sump tank guide   

Back to top Go down
 
Sump tank guide
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Arowana Shopzone :: Perbincangan mengenai ikan arowana :: My Arowana dan My Aquarium-
Jump to: