Perbincangan mengenai arowana dan sistem pawah kolam arowana
 
HomeCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Sirip belakang atas dan bawah, ekor dan sisik mereput seperti terbakar

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
azza_iskanda



Posts : 11
Join date : 17/01/2011

PostSubject: Sirip belakang atas dan bawah, ekor dan sisik mereput seperti terbakar   Tue Sep 10, 2013 1:09 am

Assalamualaikum tuan2 otai yg budiman sekalian..sy newbie dlm forum nie..mohon tunjuk ajar..skang nie sy bela seekor SHB.punyai masalah di ekor, sisik dan sirip blakang atas bwh SHB sy tu..kesan mereput mcm kalau kita bakar kertas tu..akuarium 3kaki, external canister, garam,nutrafin aquaplus dan arovital..mohon pencerahan otai2 sekalian..







Last edited by azza_iskanda on Fri Sep 13, 2013 9:36 pm; edited 3 times in total
Back to top Go down
View user profile
kodok

avatar

Posts : 1273
Join date : 08/07/2012
Age : 36
Location : Bandar Kinrara

PostSubject: Re: Sirip belakang atas dan bawah, ekor dan sisik mereput seperti terbakar   Tue Sep 10, 2013 1:18 am

kasi pic sket....
Back to top Go down
View user profile http://aro-culture.blogspot.com/
mr nazib

avatar

Posts : 187
Join date : 04/05/2013
Age : 33
Location : olk klang road

PostSubject: Re: Sirip belakang atas dan bawah, ekor dan sisik mereput seperti terbakar   Thu Sep 19, 2013 6:10 am

sisik pun nampak cam lain macam je bro(cam chipscale)...cube cek water paramameter...terutamanya tahap ph...sekilas pandang,,klu salah tolong betulkan...pepehal,comel cover ironman tu:D 
Back to top Go down
View user profile
arox



Posts : 55
Join date : 01/04/2013

PostSubject: Re: Sirip belakang atas dan bawah, ekor dan sisik mereput seperti terbakar   Thu Sep 19, 2013 9:23 pm

garam bro, garam.
paket 60sen tu masukkan tiap hari secara berperingkat.
Habiskan paket tu dalam seminggu.
Tukar air dan tambah garam berperingkat lagi.
Klu tank 4 kaki, 1kg garam pun ikan ok tpi kene berperingkat supaya ikan sesuaikan diri.

Condition reput mcm ni disebabkan oleh bakteria. Ia memakan scale & sirip ikan. Recovery tak cepat tetapi selapas 1-2 minggu dgn garam, akan nampak pereputan dah stop.
Back to top Go down
View user profile
arox



Posts : 55
Join date : 01/04/2013

PostSubject: Re: Sirip belakang atas dan bawah, ekor dan sisik mereput seperti terbakar   Thu Sep 19, 2013 9:27 pm

ikan aku ni dulu pun kene, mula dari sisik depan.
Dah stop reput & recovery skarang.



Back to top Go down
View user profile
^MoloT0V*Lan^

avatar

Posts : 2190
Join date : 16/08/2013
Age : 75
Location : BINTULU, SARAWAK

PostSubject: Re: Sirip belakang atas dan bawah, ekor dan sisik mereput seperti terbakar   Fri Sep 20, 2013 2:17 am

yer bro, try cuci 30% tiap 2 hari,
letak garam dan jgn guna ubat aper2 dulu.. tggu otai2 jwb... Crying or Very sad 
Back to top Go down
View user profile
sham/kb



Posts : 102
Join date : 19/03/2011
Age : 38
Location : kota bharu,kelantan

PostSubject: Re: Sirip belakang atas dan bawah, ekor dan sisik mereput seperti terbakar   Fri Sep 20, 2013 11:13 am

pakai ubat malafix kompom hilang bakteria tu...bg dos tiap2 hari selama 5 hari, air kasi separuh n kapas buang dulu masa buat treatment tu..
Back to top Go down
View user profile
azza_iskanda



Posts : 11
Join date : 17/01/2011

PostSubject: Re: Sirip belakang atas dan bawah, ekor dan sisik mereput seperti terbakar   Fri Sep 20, 2013 11:27 pm

cantik ikan bro arox....terbaik....mg ke tu...insyaallah sy akan cuba pendekatan otai2 semua....so far sy tukar air 7 hari sekali....garam pn letak masa tukar air tu jek....external canister ble jd penyebab ke kepada kualiti air? mohon pencerahan...huhu
Back to top Go down
View user profile
^MoloT0V*Lan^

avatar

Posts : 2190
Join date : 16/08/2013
Age : 75
Location : BINTULU, SARAWAK

PostSubject: Re: Sirip belakang atas dan bawah, ekor dan sisik mereput seperti terbakar   Sat Sep 21, 2013 12:37 pm

azza_iskanda wrote:
cantik ikan bro arox....terbaik....mg ke tu...insyaallah sy akan cuba pendekatan otai2 semua....so far sy tukar air 7 hari sekali....garam pn letak masa tukar air tu jek....external canister ble jd penyebab ke kepada kualiti air? mohon pencerahan...huhu
kerapkan lagi cuci bro... try 3 hari skali cuci.....tukar 1 per 3 air akua tu tiap kali WC...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Sirip belakang atas dan bawah, ekor dan sisik mereput seperti terbakar   

Back to top Go down
 
Sirip belakang atas dan bawah, ekor dan sisik mereput seperti terbakar
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Arowana Shopzone :: Perbincangan mengenai ikan arowana :: Bincang atau kongsi pengetahuan anda mengenai cara penjagaan ikan arowana-
Jump to: