Perbincangan mengenai arowana dan sistem pawah kolam arowana
 
HomeCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 URGENT! EKOR IKAN PATAH!

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Angah



Posts : 10
Join date : 02/06/2013

PostSubject: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Sun Jun 02, 2013 1:03 am

salam..sy newbie kt sini..nk minx tolong ckit dr otai2..ekor ikan sy patah sebab melompat..ape perlu sy buat??
Back to top Go down
View user profile
aro2011



Posts : 794
Join date : 18/03/2011
Location : Kota Bharu

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Sun Jun 02, 2013 2:12 am

Angah wrote:
salam..sy newbie kt sini..nk minx tolong ckit dr otai2..ekor ikan sy patah sebab melompat..ape perlu sy buat??

post gambar ckit bro...leh otai2 cni bagi pendapat...aku tgk je boleh le..tak reti surgery ni...
Back to top Go down
View user profile
Angah



Posts : 10
Join date : 02/06/2013

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Sun Jun 02, 2013 5:05 am

Back to top Go down
View user profile
Angah



Posts : 10
Join date : 02/06/2013

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Sun Jun 02, 2013 5:10 am

mak ai besa gile gamba ni hahaha maklumla sy org baru..haha
Back to top Go down
View user profile
syaiful28



Posts : 38
Join date : 12/05/2013

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Sun Jun 02, 2013 8:40 am

relaks je bro, cari japan powder letak sikit2, ekor patah tu perkara biasa bagi aro, pendapat newbie akula, tungu apa kata otai sini
Back to top Go down
View user profile
Angah



Posts : 10
Join date : 02/06/2013

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Sun Jun 02, 2013 9:09 am

Thanks bro..kesian tgk aro skrg..dlu active..skrg diam jew..harap sgt otai2 yg len dpt tlg..
Back to top Go down
View user profile
ikan_akeem



Posts : 867
Join date : 28/09/2010

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Sun Jun 02, 2013 10:39 am

Sayangnya ikan ni cedera..tgk pd rupa mcm MG..cantik lak tu..
Back to top Go down
View user profile
Angah



Posts : 10
Join date : 02/06/2013

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Sun Jun 02, 2013 6:38 pm

Tula..mmg syg la.. Sad tolong la sy otai2..nk potong ke bia kn jew ekor 2??
Back to top Go down
View user profile
DrSeed



Posts : 89
Join date : 11/04/2013
Location : Kay Ell

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Sun Jun 02, 2013 7:31 pm

Overtime ikan tu kan recover. Tapi takkan dapat macam asal. Kalau nak bagi cantik balik, kena potong, tapi hati kena "keringlah".
Back to top Go down
View user profile
Angah



Posts : 10
Join date : 02/06/2013

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Sun Jun 02, 2013 7:56 pm

Thanks bro..Nk potong yg patah 2 jew @ semua skali??
Back to top Go down
View user profile
DrSeed



Posts : 89
Join date : 11/04/2013
Location : Kay Ell

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Sun Jun 02, 2013 8:27 pm

Kena potong semua sekali. Tapi saya cadangkan biar dulu buat sementara ni sebab nampak macam ada injury pada pangkal ekor tu. So biar pulih dulu, kalau potong sekarang takut menambah stress ikan tu plak.
Back to top Go down
View user profile
Angah



Posts : 10
Join date : 02/06/2013

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Sun Jun 02, 2013 9:23 pm

Thanks for your advice bro.. Very Happy
Back to top Go down
View user profile
madi_kuale



Posts : 191
Join date : 24/03/2012
Age : 35
Location : kuala kangsar

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Mon Jun 03, 2013 5:59 am

memang kena potong kalau nak bg ekor tu cantik semula. Klau biar pun boleh tp tak cantik nanti jadi
Back to top Go down
View user profile
Angah



Posts : 10
Join date : 02/06/2013

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Mon Jun 03, 2013 6:18 am

Owh..thanks bro..penah kne kew case cmni?? Spe2 yg penah kne cmni kongsi ckit ape action korg.. Very Happy
Back to top Go down
View user profile
ikan_akeem



Posts : 867
Join date : 28/09/2010

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Mon Jun 03, 2013 6:37 am

Sy penah kena kes mcm ni..tapi yg bagusnya ikan sy dia buat inisiatif sendiri..dia berenang laju2 sampai ekor dia yg tergantung2 cedera tu putus sendiri..so sy x perlu operate ekor dia..ekor dia tumbuh balik elok tu elok la..tp xde la nampak mcm asal..huhu
Back to top Go down
View user profile
Angah



Posts : 10
Join date : 02/06/2013

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Mon Jun 03, 2013 7:03 am

semalam aro sy ni diam jew..arini active len macam..die berenang mcm bro ckp..berenang laju2 xtentu pasal..mgkn aro sy pn nk tanggalkn ekor die jgk kot..atas nasihat otai2 sy xpotong lg..bia kn dulu aro 2, letak japan powder dlu..kalau aro boleh putuskn sndri ekor die bgaus la..xpyh sy nk operate.. Smile tp kesian jgk la tgk aro dlm keadaan mcmni..huhu
Back to top Go down
View user profile
eddyaka



Posts : 28
Join date : 10/02/2013
Age : 34
Location : BAYAN LEPAS

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Tue Jun 04, 2013 4:47 am

ikan_akeem wrote:
Sy penah kena kes mcm ni..tapi yg bagusnya ikan sy dia buat inisiatif sendiri..dia berenang laju2 sampai ekor dia yg tergantung2 cedera tu putus sendiri..so sy x perlu operate ekor dia..ekor dia tumbuh balik elok tu elok la..tp xde la nampak mcm asal..huhu

ha.. betul2x.. ikan saya pun sama.. putus sirip bawah pastu dia berdikari sendiri dan putus sendiri separuh.. lani ngah proses tumbuh balik..3minggu dah nk cantum balik tapi ikan ni masih kecik dalam hampir 7 inci camtu.. saya amalkan daun ketapang dengan S1..



Back to top Go down
View user profile http://www.facebook.com/zolzaidi
Angah



Posts : 10
Join date : 02/06/2013

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Tue Jun 04, 2013 6:51 am

Wah..cantik aro bro..sedap mata memandang.. Shocked so far aro sy masih blom dpt nk tanggalkn lg ekor die..tgh usaha lg..huhu
Back to top Go down
View user profile
ikan_akeem



Posts : 867
Join date : 28/09/2010

PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Tue Jun 04, 2013 7:01 am

eddyaka wrote:
ikan_akeem wrote:
Sy penah kena kes mcm ni..tapi yg bagusnya ikan sy dia buat inisiatif sendiri..dia berenang laju2 sampai ekor dia yg tergantung2 cedera tu putus sendiri..so sy x perlu operate ekor dia..ekor dia tumbuh balik elok tu elok la..tp xde la nampak mcm asal..huhu

ha.. betul2x.. ikan saya pun sama.. putus sirip bawah pastu dia berdikari sendiri dan putus sendiri separuh.. lani ngah proses tumbuh balik..3minggu dah nk cantum balik tapi ikan ni masih kecik dalam hampir 7 inci camtu.. saya amalkan daun ketapang dengan S1..




Memang tu nature aro agaknya..hehe..xpe..pengalaman..pandai pula aro ni ye
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: URGENT! EKOR IKAN PATAH!   Today at 3:40 am

Back to top Go down
 
URGENT! EKOR IKAN PATAH!
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Arowana Shopzone :: Perbincangan mengenai ikan arowana :: Bincang atau kongsi pengetahuan anda mengenai cara penjagaan ikan arowana-
Jump to: